Bij het verwerken van het filmfragment kregen we de volgende opdracht:
Lees de uitspraken over de huidige maatschappij van Dirk De Wachter.
Kies enkele uitspraken die je herkent.
Denk na welke waarde/doel je hier tegenover zou stellen als leerkracht.
Laat je inspireren door de positieve uitspraken en de kernbegrippen uit 'Borderline Times'.
Ik koos de volgende uitspraken:
1. Tegenover het uitdiepen van iets en de tijd geven om iets te laten groeien, biedt onze maatschappij het zappen aan, het niet blijven hangen bij wat niet meer voldoet of wat onze aandacht niet langer kan vasthouden. Wie vandaag als leerkracht voor de klas staat, krijgt als gouden tip de raad om niet langer dan tien minuten te wachten met het overschakelen naar een nieuwe 'didactische werkvorm'.
Aan de ene kant is het inderdaad zo dat alles vlug moet gaan, er is geen tijd om stil te staan bij dingen. De lessen mogen niet lang mogen anders verliezen we onze aandacht. Maar dit komt volgens mij vooral door de manier waarop die les gegeven wordt. Als je het speels, actief en heel boeiend maakt, krijg je volgens mij sowieso de aandacht die je verwacht. Mijn standpunt rond deze uitspraak is dan vooral dat men het boeiender moet maken zodat de kinderen er hun aandacht bij houden.
Aan de andere kant moeten de kinderen ook leren dieper in gaan op de lessen en langer stilstaan bij de kleine dingen in het leven. Voorzie lessen die langer duren en ga er dieper op in, op deze manier leren de kinderen er ook meer van.
2. De zogezegd succesvolle mens weet niet meer wat verlangen is, kan niet meer wachten op, streven naar, uitkijken naar, aftellen tot. Wat hij wil, wil hij nu; Hij wil het hier, hij wil het allemaal en precies zoals hij het ziet en voor ogen heeft.
Hierbij is het belangrijk om grenzen te stellen en kinderen duidelijk te maken dat ze niet mogen verwachten dat ze onmiddellijk krijgen wat ze willen. Hier bij kan je uitleggen dat dit niet altijd gepast is. Ze moeten leren tevreden zijn met wat ze nu hebben en langzaam verlangen naar iets wat ze willen. Als ze hier een probleem mee hebben, kan dit besproken worden en wordt het voor de kinderen ook duidelijker.
In je mening over de eerste uitspraak kan ik mij vinden. We mogen niet vergeten aan te voelen wat het beste is voor de kinderen op dat moment, niet?
BeantwoordenVerwijderenInderdaad en volgens mij is het best hen dingen aan te leren, dieper in te gaan op het onderwerp zodat ze er meer over leren.
BeantwoordenVerwijderenJa, dat zeker. Maar ook aanvoelen of ze er nood aan hebben om er dieper op in te gaan. Als ze bijvoorbeeld heel onrustig worden, is het toch beter om iets te veranderen denk ik.
BeantwoordenVerwijderenJe moet er natuurlijk voor zorgen dat het hen blijft boeien en inderdaad kijken naar de leefwereld van de kinderen. Als het niet lukt om hen op de ene manier te boeien, kan je dit misschien op een andere manier aanpakken. Dit is een kwestie van aanvoelen en leren uit de dingen die je aanbrengt. Letten op de interactie die de kinderen geven en hier je doel bij aanpassen is heel belangrijk, dit ontken ik zeker niet.
BeantwoordenVerwijderen