Hoe groen ben ik ?
Mijn ecologische voetafdruk
Hieruit kwam het volgende resultaat :
Je ecologische voetafdruk bedraagt: 6,4 ha, hetzij 64000 vierkante meter.
Dit is een schatting van de oppervlakte die je jaarlijks gebruikt om je levensstijl te verzekeren.
De duurzame voetafdruk bedraagt 1,8 hectare
Dit is de oppervlakte waar iedereen recht op zou hebben:
- Indien wij niet meer willen verbruiken dat wat de aarde jaarlijks produceert (dus enkel het rendement verbruiken en niet het kapitaal)
- Indien alle mensen dezelfde toegang zouden hebben tot de natuurlijke hulpbronnen
Mijn ecologische voetafdruk ligt veel boven de duurzame voetafdruk. Ik wist niet dat dit zo hoog was.
Mezelf als onschuldige wachter.
Ik zou me hierin beschrijven als de onschuldige wachter. Ik recycleer mijn afval en ga met de bus naar school. Ik let er op dat mijn computer helemaal afgesloten is en laat het water niet lopen tijden het tanden poetsen. Ik let er op dat ik niet overmatig gebruik maak van elektriciteit en water maar anders doe ik niet veel voor de natuur.
Ik deed op de volgende site een test over hoe 'groen' ik ben : Test
Daarbij was het volgende mijn resultaat:
GRASGROEN
Je vindt de natuur best mooi. Je zal ze niet zomaar vervuilen. Je weet dat er maar één aarbol is en dat wij die niet mogen verknoeien. Je kent een paar regels om het milieu te beschermen. Je ligt niet echt wakker van de milieuproblemen maar weet wel dat ze ernstig zijn.
Wat denk ik over duurzame energie ?
We staan zelf in voor de evolutie in de natuur en dit hangt af van hoe we omgaan met onze natuur en energie. Ik ben er me meer van bewust nu dat ik te nonchalant omspring met energie, water, vervuiling van de natuur, .. Ik let hier allemaal veel te weinig op en zou me meer moeten inspannen voor de dag van morgen. Niet enkel voor mezelf maar zeker ook voor de medemens en de mensen die later op deze wereld leven.
Ik deed op de volgende site een test over hoe 'groen' ik ben : Test
Daarbij was het volgende mijn resultaat:
GRASGROEN
Wat denk ik over duurzame energie ?
We staan zelf in voor de evolutie in de natuur en dit hangt af van hoe we omgaan met onze natuur en energie. Ik ben er me meer van bewust nu dat ik te nonchalant omspring met energie, water, vervuiling van de natuur, .. Ik let hier allemaal veel te weinig op en zou me meer moeten inspannen voor de dag van morgen. Niet enkel voor mezelf maar zeker ook voor de medemens en de mensen die later op deze wereld leven.
Als afsluiter heb ik hier volgend filmpje, die op een gemakkelijke manier uitlegt waarom duurzaam omspringen met energie nu zo van belang is:
Waarom duurzame energie?
Zie ik het haalbaar dat België groeit naar een groene economie?
Volgens mij moeten de mensen allemaal eerst stilstaan bij hun eigen inbreng hoe ze omgaan met de natuur. Daarna kan er samengewerkt worden aan een groene economie.
Ik denk wel dat het nog een hele moeilijke opdracht is om iedereen er zich van bewust te maken dat de natuur iets heel belangrijk is voor het leven en dat we er elk onze eigen inbreng bij hebben. Als iedereen de onschuldige wachter zal blijven, gebeurt er niets in de samenleving en gebeurt er niets concreet voor de natuur.
Zie ik het haalbaar? Eerlijk gezegd heb ik er mijn twijfels over omdat er nog heel veel moet gebeuren totdat België groeit naar een groene economie. Ieder persoon moet stilstaan bij zijn eigen inbreng en dit is heel moeilijk te bereiken omdat er mensen zijn die denken dat hun inbreng weinig belang heeft.
Ik hoop wel dat we het kunnen bereiken, dat we groeien naar een groene economie maar daarbij moeten we samenwerken en stilstaan bij onze eigen handelingen.

