maandag 9 december 2013

Mens en lijden: Mijn mening

Wat versta ik onder lijden? 

Ik zie lijden als iedere situatie waarin mensen het moeilijk hebben in hun leven. Dit komt door verschillende dingen die gebeuren met de mens.
De mens lijdt door ziekte, armoede, natuurramp, fysieke pijn, morele pijn en het overlijden.
De mens komt in zijn leven met verschillende van deze situaties in contact. De ene mens kan hier beter mee omgaan dan de ander. De manier waarop we deze situaties aanpakken verschilt van persoon tot persoon. 

Hoe ga ik om met lijden?

In het algemeen kwam ik nog niet veel in contact met lijden. Ik merk wel als ik met iets pijnlijk geconfronteerd word, ga ik hier op mezelf mee om. Ik wil hierbij niemand zien of horen en heb wat tijd nodig voor mezelf. Ik heb het gevoel dat ik andere mensen op deze momenten uitsluit in mijn leven, maar ik weet wel dat deze mensen er zijn als ik hen nodig heb.

Is er leven na de dood?

Volgens mij leven mensen niet verder maar kijken ze wel van boven ons naar hoe we verder leven en geven ze ons een duwtje in de rug bij moeilijke momenten.
Ik heb ook het idee dat als we zelf sterven, de mensen die al gestorven zijn, nog eens kunnen zien en hen terug kunnen in onze armen sluiten. 

Ik geloof echt dat we terecht komen op een plaats waar we de mensen die overleden zijn terug zien. Maar in hoeverre die mensen leven na de dood weet ik niet en zal ik niet weten. 
De gedachte dat ik deze mensen ooit terug zie en dat het afscheid als we iemand verliezen niet voor eeuwig is, houd me recht. 
Afscheid nemen is niets voor mij, daarom maak ik er een standpunt van dat ik deze mensen ooit terug zie, al is het in een 'ander leven', ik weet niet goed wat ik er mij moet bij voorstellen.

Welke elementen zijn belangrijk in het omgaan met mensen die lijden en sterven te maken krijgen?

Het is belangrijk als buitenstaander dat je respect hebt voor de gevoelens van de mensen die lijden. Je moet je empathisch opstellen en actief luisteren naar hun verhaal zodat je een steun bent voor hen. 
Het is belangrijk dat we een samenhorigheidsgevoel ontwikkelen in de wereld en stilstaan bij wat anderen meemaken. Door het duidelijk te maken dat je er bent voor deze mensen, kunnen zij op jou terugvallen. 
Ik sluit ook mensen uit op de momenten dat ik de mensen het meest nodig heb, maar dan moet je de mens tijd geven om de gevoelens die naar boven komen te laten verwerken en hen duidelijk maken als het nodig is, dat je er dan wel bent. 

Ieder mens heeft nood aan steun op de momenten van lijden. 
Wees die steun die ze dan nodig hebben. Gelijk op welke manier.



1 opmerking:

  1. Beste Bieke,

    Mooie woorden, vooral die laatste twee zinnen in het blauw > 'Ieder mens heeft nood aan steun op de momenten van lijden. Wees die steun die ze dan nodig hebben. Gelijk op welke manier.'
    Heel mooi en zo waar!

    Groetjes,
    Treze.

    BeantwoordenVerwijderen