Tim Jackson: Welvaart zonder groei.
In volgend filmpje vertelt Tim Jackson over hoe hij de welvaart ziet in onze maatschappij:
Hij ondersteunt zijn pleidooi met volgende argumenten:
We hebben een dilemma van groei: dump het systeem of verniel de planeet. De oplossing hiervoor is het blind geloof in onze eigen vindingrijkheid, technologie en doeltreffendheid om alles efficiënter te gaan doen. Deze vindingrijkheid is jammer genoeg niet snel genoeg om mee te gaan met de groei die ons systeem nu doormaakt en door zal maken.
Nieuwe materiële dingen in onze samenleving is voor de economie van groot belang, ze werken als een soort taal die zegt hoe belangrijk we zijn. Zelf als we de dingen niet willen, moeten we ze nog kopen om een bepaalde status te hebben.
We moeten onze welvaart minder materialistisch maken.
Welvaart wordt een gedeelde onderneming van alle mensen, we zetten enkele simpele stappen om naar economie met een doel. De basis aan deze economie is de realistische visie op wat het betekend om mens te zijn.
Er is een spanning tussen rekening houden met jezelf en rekening houden met de ander maar zeker ook tussen traditie en vernieuwing
Hieruit onthoud ik het volgende:
We moeten werken aan een maatschappij die minder materialistisch is. Het is van belang dat we samenwerken en komen tot een andere manier van leven, onze vindingrijkheid kan de groei niet bijhouden. Het is van belang om goed te weten wat het voor jezelf betekend om mens te zijn in dit systeem.



