maandag 16 december 2013

Mens en medemens: Waarde

Welke waarde vind ik belangrijk in relaties tussen mensen? En wat gebeurt er als deze waarde afwezig is?


Een waarde die absoluut noodzakelijk is in relatie tussen mensen is volgens mij RESPECT.

Respect is voor mij het aanvaarden van een persoon zoals hij is, met zijn goede en slechte kanten. Niemand is perfect en daar moet iedereen mee leren omgaan.

Iedereen is anders ... en de manier hoe daar op gereageerd wordt is nog altijd bij vele respectloos.
Door de maatschappij (en vooral dan de media) wordt ons opgedragen dat we allemaal mooi, slim en heel gelukkig zijn. Als een van deze factoren afwezig is, kan dit wel eens voor grove reacties zorgen, waardoor deze mensen een minder positief zelfbeeld ontwikkelen en dus anders in het leven gaan staan.

Om respectvol om te gaan met elkaar moet je eerst bij jezelf stil staan. Niemand is perfect en het is best om je open te stellen naar alle mensen, ongeacht hun verleden, geslacht, religie, …
Als je respect hebt voor mensen, krijg je het respect dat je verdient terug.

Als je zelf zonder respect in het leven staat, kan je er volgens mij ook geen terug verwachten. Als er geen respect is tussen beide personen zal de communicatie ook niet goed verlopen en zal het contact tussen beide verdwijnen of negatief zijn. We moeten leren elkaar te respecteren zoals de persoon is, maar dit is volgens mij nog heel moeilijk. 

Om dit te bereiken moeten de mensen stil staan bij zichzelf voor ze over anderen oordelen.


Mijn vraag naar jullie toe: Staan jullie al genoeg stil bij de manier waarop je omgaat met de ander? Kan dit beter en zo ja, op welke manier?

4 opmerkingen:

  1. Ik probeer altijd respectvol te zijn voor alles en iedereen. Ik handel en reageer vanuit mijn gevoel. Moest ik dus respectloos omgaan met iemand, zou ik mij echt slecht voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Bieke,

    Jouw vraag: staan jullie al genoeg stil bij de manier waarop je omgaat met de ander?

    Stilstaan bij waarden is iets wat ik dagelijks doe, tegenover mezelf, tegenover mijn kinderen en mijn omgeving. Persoonlijk vind ik een 'open communicatie' heel erg belangrijk waarin we oprecht onze meningen en gevoelens kunnen en mogen uiten. Hierbij is respect een voorwaarde, met andere woorden, we dienen er ons steeds van bewust te zijn dat we op een respectvolle manier met onze medemens omgaan. We reageren altijd eerst vanuit onze 'morele intuïtie' om vervolgens stil te staan of dit wel de 'goede aanpak/reactie' is. Ik denk dat, als we bepaalde waarden ons eigen maken, dit ook in ons 'zijn' zit. En wat de één belangrijk vindt is soms voor de ander niet zo belangrijk of op een andere manier. We moeten daar allen in groeien.
    Zelf probeer ik zoveel mogelijk om te gaan met mijn medemens op een aanvaardbare, open en opbouwende en respectvolle manier. Ik wil fier kunnen zijn/blijven op mezelf en me goed voelen in mijn gedrag tegenover mijn medemens(en).

    Jouw vraag: kan dit beter en zo ja, op welke manier?

    Het kan altijd beter, we leren elke dag en ik streef voor mezelf naar meer persoonlijke groei waarin ik een positief verschil kan maken tegenover mijn medemens(en). Respect is voor mij één van de grootste waarden in mijn leven tegenover mens, dier en natuur. Respect start met zelfrespect, het begint bij jezelf, diep vanbinnen, respecteren wat er is in en rond jou...

    Groetjes,
    Treze.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het heel tof dat je de maatschappij erbij betrekt. Dit is het teken dat je er goed over nagedacht hebt. Zelf had ik daar nog niet bij stil gestaan.
    Je verwoord alles heel mooi en zie ook in waarom je respect moet geven aan anderen.
    Het is ook tof dat je op het einde met een vraag werkt. Zo zet je de mensen die je blog lezen aan tot nadenken.
    Mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op je vraag of ik let op de manier hoe ik omga met een ander, wel, ik probeer daar zoveel mogelijk op te letten, soms gebeurt het wel eens dat ik iemand vanzelfsprekend neem, en dus respectloos behandel. Als ik dit te weten kom, voel ik me dan ook altijd slecht.

    Jouw visie op respect vind ik echt goed, Aan sommige dingen had ik zelfs nooit gehad, zoals de maatschappij erbij betrekken.

    Groetjes
    Janne

    BeantwoordenVerwijderen