maandag 16 december 2013

Mens en medemens: Casus

Taken te laat indienen.
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd. Is dit rechtvaardig?

Mijn mening: 

Eerste mening: Nee.Ik ben daar zelf heel streng in dat ik opdrachten op tijd indien. Al mijn opdrachten zijn op voorhand afgewerkt en liggen meestal enkele dagen op voorhand al klaar. Dit gewoon om onverwachte situaties te vermijden en zo zeker te zijn dat het op tijd ingediend wordt. Als je al heel vroeg op voorhand weet wanneer een taak moet ingediend worden, is er voor mij geen uitzondering. Er worden afspraken gemaakt en daar moet iedereen zich aan houden, is dit niet het geval, dan is dit jammer voor de persoon in kwestie maar zou hij van mij geen beoordeling meer krijgen.

Latere mening:
Mijn eerste mening was resoluut 'neen' en ik toonde geen empathie voor de situatie waarin de ander zich bevind. Door inzichten via andere studenten kom ik tot het besluit dat je eerst moet kijken naar de situatie waar de persoon zich in bevind en misschien voor deze persoon een uitzondering te maken. Hierover beslist de leerkracht, het is een vorm van wederzijds respect die de leerkracht op dit moment toont.

2 opmerkingen:

  1. Beste Bieke,
    Taken te laat indienen en toch nog laten beoordelen? Is dit rechtvaardig?
    Ik zou zeggen: "Ja, maar enkel onder bepaalde voorwaarden en volgens een vaste regel die de reden(en) rechtvaardigen. De lector en/of ombudsdienst kunnen hierover beslissen."

    Ik denk dat het niet echt rechtvaardig is om resoluut 'nee' te zeggen.
    Ook al begrijp ik jouw argumenten en kan ik me daarbij voor een stuk aansluiten, maar niet helemaal.
    In de praktijk is het niet voor ieder mens even gemakkelijk en kan 'overmacht' een reden zijn. Hoe een 'thuissituatie' eruit ziet bij een ander weet men meestal niet, tenzij deze persoon dit zou vertellen. Er komen 'vooroordelen' de kop op steken wanneer er 'de ronde doet' dat een bepaalde student wel later mocht indienen en alle anderen niet... Jammer, want wie weet de echte reden?
    Soms kan een student door 'schaamte' niet vertellen wat er thuis aan de hand is en denkt het wel 'alleen' aan te kunnen. Tot het moment eraan komt dat men door het bos de bladeren niet meer ziet. Soms kan een financieel probleem aan de oorzaak liggen, soms is iemand ziek, is er een sterfgeval of heb je andere zaken aan je hoofd die het verder werken aan je opdrachten bemoeilijken, ... Niet ieder toont zijn/haar 'verdriet', 'probleem', enz.
    Uit ondervinding weet ik dat er soms zaken gebeuren die je niet (altijd) in de hand hebt en die je overkomen... Het is niet altijd een keuze.
    Natuurlijk is het best dat je in zo een geval onmiddellijk hulp inroept en de juiste mensen op de hoogte brengt zodat er kan nagegaan worden wat hiermee dient te gebeuren. Ook al is dat een grote stap en vergt dit veel moed van iemand.
    Met een beetje begrip en medeleven kan er dan een rechtvaardige beslissing genomen worden.

    Besluit: de bedoeling van een deadline is deze te halen en jouw opdrachten tegen die dag ten laatste af te hebben en in te dienen. Het is niet de bedoeling dat we een deadline negeren, uitstellen en vervolgens te laat klaar geraken.
    Ik vind het heel knap van je Bieke dat jouw opdrachten ruimschoots voor de deadline af zijn en je daarnaar blijft streven. Des te meer kan ik jouw reactie begrijpen als iemand later zou indienen.
    Toch zou ik graag begrip willen vragen als iemand de goedkeuring heeft gekregen een bepaalde opdracht later te mogen indienen. Ik geloof en vertrouw erop dat de ombuds en de lectoren weten wat wel en niet kan en bepaalde regels volgen zodat het voor ieder eerlijk blijft.

    Groetjes, Treze

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Treze,

    Bedankt om me hier op te wijzen. Ik dacht inderdaad niet verder na en moet inderdaad met de situatie rekening houden. Hierbij kan er gesproken worden van wederzijds respect. We moeten kunnen begrijpen dat het niet voor iedereen even gemakkelijk is en het is dan aan de docent om voor deze leerling een andere regeling te maken. Hierbij wijzig ik dan ook mijn mening. Je hebt me hierover dieper laten nadenken.

    Bedankt, Bieke

    BeantwoordenVerwijderen