"Te veel mensen gaan kapot aan deze samenleving."
Ik las net het volgend artikel over de ideeën van Paul Verhaeghe: Link.
De titel luidt: "Te veel mensen gaan kapot aan deze samenleving."
En gelijk heeft hij! Ik denk dat de samenleving te veel druk op iedereen zijn schouders legt en dat er veel mensen onderuit gaan. Het is niet voor iedereen gemakkelijk. Je moet overal 'de beste' zijn. Ik vind dit onzin. Iedereen heeft recht op zijn wie hij is, al is dit moeilijk de dag van vandaag. Dit is te zien aan verschillende dingen.
Mensen vallen niet graag op, zijn niet graag 'anders', zijn bang om uit de boot te vallen.
Hieronder vindt u 4 Ideeën die Paul Verhaeghe aangaat en die ik bespreek:
"Iedereen wordt permanent geëvalueerd via criteria waar hij geen zeggenschap over heeft."
Je wordt volgens mij op ieder moment beoordeeld, je gesprekspartner, mensen die je zien, maakt niet uit. Je moet je op een bepaalde manier gedragen en niet anders. Deze verwachtingen zijn soms te hoog voor bepaalde personen en kunnen niet voldoen aan de verwachtingen van de maatschappij. Ieder moet stilstaan bij zichzelf voor ze oordelen over anderen. Ik heb wel het gevoel dat je altijd moet juist doen, de dingen goed moet aanpakken, je goed moet gedragen. Door deze druk heeft het volgens mij een omgekeerd effect. Heel wat mensen willen niet altijd op het rechte pad blijven, anderen kunnen dit niet.
Wie beslist in feite over wat wel en niet kan in de samenleving? Wie heeft al deze normen opgesteld? Ik ben akkoord dat enkele normen moeten nageleefd worden maar dat iedereen zo oordeelt over anderen kan er bij mij echt niet in.
"De toenemende psychische stoornissen zijn vooral maatschappelijk te verklaren."
Aansluitend aan mijn mening bij de vorige stelling ben ik akkoord met deze stelling. Vele mensen weten niet meer wie ze zijn doordat ze zichzelf moeten aanpassen aan de maatschappij.
"Je identiteit ontstaat uit de interactie tussen individu en maatschappij."
Je leert (over)leven in de omgeving en samenleving waarin je leeft. Je moet altijd en overal presteren en zijn zoals de maatschappij het voordraagt. Op deze manier ben je niet diegene die je wil zijn, je bent diegene die de maatschappij wil dat je wordt.
"Je krijgt wanhopige pogingen om toch iemand te zijn, want de prestatiedrang is bij hen dominant aanwezig."
Met 'hen' is in deze stelling bedoelt hij 'de jongeren'. Ze doen er alles aan om er bij te horen. Dit zie je op sociale media en in hun omgang met elkaar. Ze willen opvallen in hun vriendengroep en aanvoelen dat ze belangrijk zijn in deze samenleving. Ze willen de beste zijn, mooi, slim, sociaal, ... De lat ligt vrij hoog voor de jongeren volgens mij en willen er zeker bij horen. Als je er niet bij hoort zullen ze het idee hebben dat ze voor niemand belangrijk zijn, dat ze hier niet horen in de samenleving.
De titel luidt: "Te veel mensen gaan kapot aan deze samenleving."
En gelijk heeft hij! Ik denk dat de samenleving te veel druk op iedereen zijn schouders legt en dat er veel mensen onderuit gaan. Het is niet voor iedereen gemakkelijk. Je moet overal 'de beste' zijn. Ik vind dit onzin. Iedereen heeft recht op zijn wie hij is, al is dit moeilijk de dag van vandaag. Dit is te zien aan verschillende dingen.
Mensen vallen niet graag op, zijn niet graag 'anders', zijn bang om uit de boot te vallen.
Hieronder vindt u 4 Ideeën die Paul Verhaeghe aangaat en die ik bespreek:
"Iedereen wordt permanent geëvalueerd via criteria waar hij geen zeggenschap over heeft."
Je wordt volgens mij op ieder moment beoordeeld, je gesprekspartner, mensen die je zien, maakt niet uit. Je moet je op een bepaalde manier gedragen en niet anders. Deze verwachtingen zijn soms te hoog voor bepaalde personen en kunnen niet voldoen aan de verwachtingen van de maatschappij. Ieder moet stilstaan bij zichzelf voor ze oordelen over anderen. Ik heb wel het gevoel dat je altijd moet juist doen, de dingen goed moet aanpakken, je goed moet gedragen. Door deze druk heeft het volgens mij een omgekeerd effect. Heel wat mensen willen niet altijd op het rechte pad blijven, anderen kunnen dit niet.
Wie beslist in feite over wat wel en niet kan in de samenleving? Wie heeft al deze normen opgesteld? Ik ben akkoord dat enkele normen moeten nageleefd worden maar dat iedereen zo oordeelt over anderen kan er bij mij echt niet in.
"De toenemende psychische stoornissen zijn vooral maatschappelijk te verklaren."
Aansluitend aan mijn mening bij de vorige stelling ben ik akkoord met deze stelling. Vele mensen weten niet meer wie ze zijn doordat ze zichzelf moeten aanpassen aan de maatschappij.
"Je identiteit ontstaat uit de interactie tussen individu en maatschappij."
Je leert (over)leven in de omgeving en samenleving waarin je leeft. Je moet altijd en overal presteren en zijn zoals de maatschappij het voordraagt. Op deze manier ben je niet diegene die je wil zijn, je bent diegene die de maatschappij wil dat je wordt.
"Je krijgt wanhopige pogingen om toch iemand te zijn, want de prestatiedrang is bij hen dominant aanwezig."
Met 'hen' is in deze stelling bedoelt hij 'de jongeren'. Ze doen er alles aan om er bij te horen. Dit zie je op sociale media en in hun omgang met elkaar. Ze willen opvallen in hun vriendengroep en aanvoelen dat ze belangrijk zijn in deze samenleving. Ze willen de beste zijn, mooi, slim, sociaal, ... De lat ligt vrij hoog voor de jongeren volgens mij en willen er zeker bij horen. Als je er niet bij hoort zullen ze het idee hebben dat ze voor niemand belangrijk zijn, dat ze hier niet horen in de samenleving.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten